Budowa dobrego klimatu społecznego w organizacji
Wiele organizacji mówi o tym, że chciałyby mieć efektywny, produktywny i zaangażowany zespół wysokiej klasy ekspertów. W dodatku lojalnych i chcących związać się z organizacją na dłużej (tzw. Długodystansowców). Czy to jest możliwe? Co stanowi o tym, że ludzie chętniej pracują dla jednych organizacji, a z innych szybko rezygnują pomimo np. większego wynagrodzenia? W dużej mierze decyduje o tym „klimat społeczny” – nasza ocena tego, jak my, jako grupa współpracujących ze sobą osób, czujemy się traktowani przez organizację. Ów klimat, to zbiór grupowych emocji, postaw, sposobów reakcji i komunikacji, jak również sposobów prezentowania grupowych poglądów, czy zachowań. To ważne: grupowych (nie indywidualnych) opinii, kształtowanych przez liderów, którzy często stają się nieformalnymi przywódcami.
Organizacja jest postrzegana przez pracowników jako „system społeczny”, w którym czasem należy podążać oficjalnymi ścieżkami zgodnie z przyjętymi procedurami, innym razem warto tworzyć swoje własne struktury i zasady działania (np. związki zawodowe). A to, na ile i z jaką siłą powstanie nieformalna organizacja, zależy od wielu czynników – poczynając od tak podstawowych, jak wynagrodzenie i benefity, warunki, higiena i bezpieczeństwo pracy, możliwość utrzymania właściwego balansu między życiem prywatnym a zawodowym, czy też szansa na samodzielne działanie i rozwój zawodowy. Styl zarządzania, otwartość na zmiany i słuchanie pracowników mają niemniej istotne znaczenie.
Jak zarządzać klimatem społecznym? Oto kilka wskazówek:
- Klimat społeczny to postrzeganie grupowe, nie liczy się opinia jednostki. Jakie grupy są w Twojej organizacji i czego potrzebują? Jak nimi zarządzasz i jak się z nimi komunikujesz?
- Grupowe myślenie skupia się na jednolitych, jak i powierzchownych opiniach, kształtowanych przez liderów grup – często nieformalnych i ciężko jest ten sposób myślenia zmienić. Dlatego też, bardzo istotna jest prewencja i dobre zrozumienie istoty tych poglądów.
- W organizacji powinna być stworzona „mapa aktorów” – identyfikująca ludzi, którzy grają kluczowe role w budowaniu klimatu społecznego. Kim oni są? W jaki sposób wpływają na opinie grupy? Z kim można budować sojusze, a kto jest poza kontrolą.
- Klimat społeczny jest zjawiskiem dynamicznym, zmienia się jak pogoda. Niektóre kwestie można przewidzieć, innych nie. Wskazana jest czujność i stała współpraca z grupą.
- Klimat może być zły lub dobry. Nie ma nic pomiędzy. Jeżeli jest zły – wszystkie planowane zmiany są z góry skazane na niepowodzenie.
- I ważna rada: nigdy nie ignorujmy pozornie małych, nieistotnych niemniej irytujących rzeczy, na które ludzie skarżą się. Szczególnie, jeśli powtarzają tę skargę trzy i więcej razy. To są potencjalne iskry do rozpalenia dużych konfliktów.
W ramach tematyki klimatu społecznego oferujemy:
- Ocenę bieżącego klimatu społecznego i opracowanie modelu jego poprawy (w tym: identyfikacja kluczowych osób wpływających i kształtujących opinie oraz sposoby radzenia sobie z nimi)
- Prowadzenie szkoleń i warsztatów dla menadżerów z istoty klimatu społecznego oraz możliwości jego kształtowania (w tym: identyfikacji punktów zapalnych, zanim przerodzą się one w kryzys)
- Implementację rozwiązań poprawiających klimat społeczny (w szczególności, w zarządzaniu zmianą i kryzysem)